Cryptotakkies workhop DBW 2025

Alle onderwijs niveaus

Alle onderwijs niveaus

Alle onderwijs niveaus

Meer info over onze Geldlessen voor docenten en onderwijsprofessionals

Het geld van de toekomst

Jongeren komen steeds eerder in aanraking met digitaal geld. Van aankopen in games tot TikToks over crypto. Maar begrijpen ze wat geld eigenlijk is, en hoe dat verandert?

In dit workshoptraject leren docenten en educatieprofessionals hoe ze thema’s als crypto, blockchain en digitaal geld op een begrijpelijke, veilige en speelse manier in hun lessen verwerken. Met herkenbare voorbeelden, creatieve werkvormen en aandacht voor de leefwereld van jongeren.

Het traject bestaat uit vier workshops en is op maat beschikbaar voor onderwijsprofessionals in het PO, VO, MBO, HBO en WO. Neem gerust contact op na het lezen van de workshopomschrijvingen.


Beoordeeld met een 8,4!

Workshop 1

Workshop 1

Workshop 1

Introductie in crypto en digitaal geld

Voor leerkrachten en docenten die denken: “Ik hoor er van alles over, maar hoe leg ik dit uit?”


Steeds vaker krijgen jongeren en kinderen iets mee over Bitcoin, digitaal geld of crypto en dan komen de vragen. In deze workshop leer je hoe je de basis helder uitlegt, zonder vakjargon. Met voorbeelden die passen bij je groep en tools om gesprekken open en nieuwsgierig te voeren.

Wat is Bitcoin en waarom horen jongeren en kinderen er steeds vaker over?

We leggen uit wat Bitcoin is, waar het vandaan komt en waarom het gezien wordt als het 'digitale goud' van deze tijd.

Wat is Bitcoin en waarom horen jongeren en kinderen er steeds vaker over?

We leggen uit wat Bitcoin is, waar het vandaan komt en waarom het gezien wordt als het 'digitale goud' van deze tijd.

Wat is Bitcoin en waarom horen jongeren en kinderen er steeds vaker over?

We leggen uit wat Bitcoin is, waar het vandaan komt en waarom het gezien wordt als het 'digitale goud' van deze tijd.

Wat is een blockchain en hoe leg je dat simpel uit?

Je krijgt beeldende uitleg en een handige metafoor om deze abstracte technologie achter cryptocurrencies op een speelse en educatieve manier bespreekbaar te maken.

Wat is een blockchain en hoe leg je dat simpel uit?

Je krijgt beeldende uitleg en een handige metafoor om deze abstracte technologie achter cryptocurrencies op een speelse en educatieve manier bespreekbaar te maken.

Wat is een blockchain en hoe leg je dat simpel uit?

Je krijgt beeldende uitleg en een handige metafoor om deze abstracte technologie achter cryptocurrencies op een speelse en educatieve manier bespreekbaar te maken.

Wat zien jongeren en kinderen online en hoe praat je daar veilig over?

Je leert hoe je het gesprek aangaat over TikToks of video’s over ‘snel rijk worden’, zonder het onderwerp spannend of moeilijk te maken.

Wat zien jongeren en kinderen online en hoe praat je daar veilig over?

Je leert hoe je het gesprek aangaat over TikToks of video’s over ‘snel rijk worden’, zonder het onderwerp spannend of moeilijk te maken.

Wat zien jongeren en kinderen online en hoe praat je daar veilig over?

Je leert hoe je het gesprek aangaat over TikToks of video’s over ‘snel rijk worden’, zonder het onderwerp spannend of moeilijk te maken.

Investeren en risico’s: hoe maak je dat leeftijdsgericht bespreekbaar?

We bespreken hoe je het idee van waarde, sparen of risico’s op een interactieve, speelse en veilige manier kunt koppelen aan je lessen.

Investeren en risico’s: hoe maak je dat leeftijdsgericht bespreekbaar?

We bespreken hoe je het idee van waarde, sparen of risico’s op een interactieve, speelse en veilige manier kunt koppelen aan je lessen.

Investeren en risico’s: hoe maak je dat leeftijdsgericht bespreekbaar?

We bespreken hoe je het idee van waarde, sparen of risico’s op een interactieve, speelse en veilige manier kunt koppelen aan je lessen.

Aan het eind van de sessie ga je naar huis met inzicht, voorbeelden en inspiratie om met leerlingen en studenten in gesprek te gaan. Op een manier die past bij hun behoeften, leeftijd en jouw groep.

Workshop 2

Workshop 2

Workshop 2

Digitaal geld, online veiligheid en kritisch denken

Voor leerkrachten en docenten die zien dat kinderen en jongeren steeds handiger worden met digitale tools, maar nog weinig snappen van veilig omgaan met digitaal geld.

In deze workshop gaan we dieper in op cryptocurrencies. Je leert hoe je onderwerpen als digitale portemonnees, oplichting, wachtwoorden en kritisch denken op een educatieve en speelse manier bespreekbaar maakt. Niet met moeilijke termen, maar met praktische voorbeelden die passen bij leerlingen en studenten.

Wat is een wallet en hoe leg je dat uit aan kinderen en jongeren?

We bespreken hoe digitale portemonnees werken en hoe je dat uitlegt aan leerlingen en studenten d.m.v. de interactieve visualisatie oefening ‘De digitale kluis’.

Wat is een wallet en hoe leg je dat uit aan kinderen en jongeren?

We bespreken hoe digitale portemonnees werken en hoe je dat uitlegt aan leerlingen en studenten d.m.v. de interactieve visualisatie oefening ‘De digitale kluis’.

Wat is een wallet en hoe leg je dat uit aan kinderen en jongeren?

We bespreken hoe digitale portemonnees werken en hoe je dat uitlegt aan leerlingen en studenten d.m.v. de interactieve visualisatie oefening ‘De digitale kluis’.

Hoe herken je digitale oplichting, misleiding en nepnieuws?

Je leert hoe je kinderen en jongeren bewust maakt van wat echt is, wat nep is, en waarom sommige dingen te mooi zijn om waar te zijn.

Hoe herken je digitale oplichting, misleiding en nepnieuws?

Je leert hoe je kinderen en jongeren bewust maakt van wat echt is, wat nep is, en waarom sommige dingen te mooi zijn om waar te zijn.

Hoe herken je digitale oplichting, misleiding en nepnieuws?

Je leert hoe je kinderen en jongeren bewust maakt van wat echt is, wat nep is, en waarom sommige dingen te mooi zijn om waar te zijn.

Welke risico’s horen bij digitaal geld?

Van wachtwoorden tot virussen, van dataverlies tot betaalfouten. Je ontdekt hoe je deze onderwerpen bespreekbaar maakt zonder angst aan te jagen.

Welke risico’s horen bij digitaal geld?

Van wachtwoorden tot virussen, van dataverlies tot betaalfouten. Je ontdekt hoe je deze onderwerpen bespreekbaar maakt zonder angst aan te jagen.

Welke risico’s horen bij digitaal geld?

Van wachtwoorden tot virussen, van dataverlies tot betaalfouten. Je ontdekt hoe je deze onderwerpen bespreekbaar maakt zonder angst aan te jagen.

Hoe leer je kinderen en jongeren nadenken over veilig online gedrag?

We koppelen het onderwerp aan mediawijsheid, burgerschap en kritisch denken. Op een manier die aansluit bij de belevingswereld van kinderen en jongeren.

Hoe leer je kinderen en jongeren nadenken over veilig online gedrag?

We koppelen het onderwerp aan mediawijsheid, burgerschap en kritisch denken. Op een manier die aansluit bij de belevingswereld van kinderen en jongeren.

Hoe leer je kinderen en jongeren nadenken over veilig online gedrag?

We koppelen het onderwerp aan mediawijsheid, burgerschap en kritisch denken. Op een manier die aansluit bij de belevingswereld van kinderen en jongeren.

Veel leerkrachten en docenten even aan dat ze deze onderwerpen wel belangrijk vinden, maar het lastig vinden om ze zelf goed uit te leggen. In deze workshop krijg je de taal, voorbeelden, spel- en lesvormen om dat met vertrouwen te doen.

Workshop 3

Workshop 3

Workshop 3

De techniek achter cryptocurrencies voor leraren en docenten

Voor leraren en docenten die denken: “Ik weet dat er meer achter zit, maar hoe werkt het dan precies?

”Blockchain technologie klinkt ingewikkeld en eerlijk gezegd: dat is het soms ook. Sommige leerkrachten en docenten voelen aan dat er iets groots verandert, maar weten niet waar te beginnen. In deze workshop maken we de technologie van cryptocurrencies behapbaar en visueel, zodat jij zelf grip krijgt op de techniek achter crypto en digitaal geld en het aan leerlingen en studenten kunt uitleggen. Je hoeft geen voorkennis te hebben. We gebruiken herkenbare voorbeelden, visuele analogieën en interactieve werkvormen, zodat je het zelf ook echt snapt en door kunt geven.

Wat zijn smart contracts en waarom bestaan ze?

Je ontdekt wat een slim contract is, wat je ermee kunt (zoals afspraken maken zonder tussenpersoon), en hoe je dit vertaalt naar situaties die kinderen en jongeren snappen, zoals ruilen of sparen.

Wat zijn smart contracts en waarom bestaan ze?

Je ontdekt wat een slim contract is, wat je ermee kunt (zoals afspraken maken zonder tussenpersoon), en hoe je dit vertaalt naar situaties die kinderen en jongeren snappen, zoals ruilen of sparen.

Wat zijn smart contracts en waarom bestaan ze?

Je ontdekt wat een slim contract is, wat je ermee kunt (zoals afspraken maken zonder tussenpersoon), en hoe je dit vertaalt naar situaties die kinderen en jongeren snappen, zoals ruilen of sparen.

Hoe werken decentrale applicaties en wat maakt ze anders dan gewone apps?

We laten zien hoe apps zonder centrale baas (zoals een bank of techbedrijf) werken, en hoe je deze dApps in je les kunt linken aan eigenaarschap en autonomie.

Hoe werken decentrale applicaties en wat maakt ze anders dan gewone apps?

We laten zien hoe apps zonder centrale baas (zoals een bank of techbedrijf) werken, en hoe je deze dApps in je les kunt linken aan eigenaarschap en autonomie.

Hoe werken decentrale applicaties en wat maakt ze anders dan gewone apps?

We laten zien hoe apps zonder centrale baas (zoals een bank of techbedrijf) werken, en hoe je deze dApps in je les kunt linken aan eigenaarschap en autonomie.

Wat is blockchain-interoperabiliteit en wat kun je ermee in de klas?

Je leert hoe verschillende blockchains met elkaar kunnen praten en hoe je dit uitlegt met een metafoor zoals treinlijnen of klasnetwerken.

Wat is blockchain-interoperabiliteit en wat kun je ermee in de klas?

Je leert hoe verschillende blockchains met elkaar kunnen praten en hoe je dit uitlegt met een metafoor zoals treinlijnen of klasnetwerken.

Wat is blockchain-interoperabiliteit en wat kun je ermee in de klas?

Je leert hoe verschillende blockchains met elkaar kunnen praten en hoe je dit uitlegt met een metafoor zoals treinlijnen of klasnetwerken.

Hoe zit het met veiligheid?

Leerlingen en studenten horen steeds vaker termen als 'hacken' of 'versleutelen'. Je leert hoe blockchain zorgt voor veiligheid en transparantie zonder een centrale controle en hoe je dit op een toegankelijke manier bespreekbaar maakt.

Hoe zit het met veiligheid?

Leerlingen en studenten horen steeds vaker termen als 'hacken' of 'versleutelen'. Je leert hoe blockchain zorgt voor veiligheid en transparantie zonder een centrale controle en hoe je dit op een toegankelijke manier bespreekbaar maakt.

Hoe zit het met veiligheid?

Leerlingen en studenten horen steeds vaker termen als 'hacken' of 'versleutelen'. Je leert hoe blockchain zorgt voor veiligheid en transparantie zonder een centrale controle en hoe je dit op een toegankelijke manier bespreekbaar maakt.

Je speelt ook ons interactieve ‘Nodespel’, waarbij leerlingen en studenten zelf een blockchainnetwerk vormen. Zo wordt een lastig concept ineens iets wat je kunt voelen, zien en onthouden.

Workshop 4

Workshop 4

Workshop 4

Het geld van de toekomst in de klas

Voor leerkrachten en docenten die denken: “hoe verhoudt dit zich tot mijn vak en hoe neem ik mijn leerlingen daarin mee?"

Contant geld verdwijnt langzaam, en digitaal betalen wordt de norm ook voor kinderen en zeker voor jongeren. Maar hoe leg je uit wat digitaal geld is, zonder te vervallen in lastige termen of moeilijke technologie? In deze workshop verken je hoe je het verhaal van geld op een eenvoudige en herkenbare manier kunt verwerken in je les.

Wat is digitaal geld van de centrale bank (CBDC’s) en waarom praten we daar nu over?

We leggen uit wat digitale euro’s zijn, en wat kinderen en jongeren ervan merken (bijv. geen contant geld meer op zak). Je leert hoe je hierover kunt praten zonder abstracte uitleg.

Wat is digitaal geld van de centrale bank (CBDC’s) en waarom praten we daar nu over?

We leggen uit wat digitale euro’s zijn, en wat kinderen en jongeren ervan merken (bijv. geen contant geld meer op zak). Je leert hoe je hierover kunt praten zonder abstracte uitleg.

Wat is digitaal geld van de centrale bank (CBDC’s) en waarom praten we daar nu over?

We leggen uit wat digitale euro’s zijn, en wat kinderen en jongeren ervan merken (bijv. geen contant geld meer op zak). Je leert hoe je hierover kunt praten zonder abstracte uitleg.

Hoe verandert betalen en wat betekent dat voor kinderen en jongeren?

Steeds vaker betalen kinderen en jongeren met hun eigen telefoon. We bespreken hoe dit invloed heeft op hun beeld van geld, waarde en keuzes maken.

Hoe verandert betalen en wat betekent dat voor kinderen en jongeren?

Steeds vaker betalen kinderen en jongeren met hun eigen telefoon. We bespreken hoe dit invloed heeft op hun beeld van geld, waarde en keuzes maken.

Hoe verandert betalen en wat betekent dat voor kinderen en jongeren?

Steeds vaker betalen kinderen en jongeren met hun eigen telefoon. We bespreken hoe dit invloed heeft op hun beeld van geld, waarde en keuzes maken.

Hoe ontwikkelde geld zich: van schelpen tot programmeerbare code?

We nemen je mee in een simpele verhaallijn van ruilhandel tot digitaal geld. Niet als droge geschiedenisles, maar als verhaal met beelden, voorbeelden en ruimte voor vragen.

Hoe ontwikkelde geld zich: van schelpen tot programmeerbare code?

We nemen je mee in een simpele verhaallijn van ruilhandel tot digitaal geld. Niet als droge geschiedenisles, maar als verhaal met beelden, voorbeelden en ruimte voor vragen.

Hoe ontwikkelde geld zich: van schelpen tot programmeerbare code?

We nemen je mee in een simpele verhaallijn van ruilhandel tot digitaal geld. Niet als droge geschiedenisles, maar als verhaal met beelden, voorbeelden en ruimte voor vragen.

Hoe verwerk je dit in je lessen, zelfs als je weinig voorbereidingstijd hebt?

Je krijgt werkvormen, spelideeën en lesopzetten die je makkelijk kunt aanpassen aan jouw groep. Denk aan rollenspellen, geldkaarten of een kleine projectweek rond “geld vroeger, nu en straks”.

Hoe verwerk je dit in je lessen, zelfs als je weinig voorbereidingstijd hebt?

Je krijgt werkvormen, spelideeën en lesopzetten die je makkelijk kunt aanpassen aan jouw groep. Denk aan rollenspellen, geldkaarten of een kleine projectweek rond “geld vroeger, nu en straks”.

Hoe verwerk je dit in je lessen, zelfs als je weinig voorbereidingstijd hebt?

Je krijgt werkvormen, spelideeën en lesopzetten die je makkelijk kunt aanpassen aan jouw groep. Denk aan rollenspellen, geldkaarten of een kleine projectweek rond “geld vroeger, nu en straks”.

Je gaat naar huis met ideeën die je zo kunt inzetten en met meer vertrouwen in je eigen kennis. Want kinderen en jongeren leren zelf al over geld, maar jij begeleid hen in hoe ze dat leren.

De workshopreeks Het geld van de toekomst is beschikbaar via Geldlessen.nl, een initiatief van Wijzer in geldzaken (onderdeel van het ministerie van Financiën). Wij ondersteunen docenten en educatieprofessionals bij het begeleiden van jongeren in hun leerproces over digitaal geld.


De workshops zijn ook te boeken als gastlessen voor scholen, managementteams en bij evenementen, met aandacht voor o.a. Bitcoin, blockchain en cryptocurrencies.

Praktische informatie

Duur scholing

In totaal 8 uur: 4 workshops van 2 uur. Maatwerk mogelijk en aanbevolen voor verschillende docentgroepen

Max aantal in overleg

15 personen

Beschikbaar vanaf

1 april 2024

Locatie

Bij jullie op school

Leer- en werkvormen

Theorie, rollenspellen, fysieke spelvormen, interactieve en digitale opdrachten en eventueel deskresearch

Relevante voorkennis

Geen

Klaar om te leren?

Start met onze gratis cursus of neem vandaag nog contact met ons op voor een

vrijblijvende offerte op maat voor uw organisatie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief met de laatste crypto-trends,
tips en aanbiedingen

Door je aan te melden ga je akkoord met onze privacyverklaring

Professioneel Crypto-onderwijs voor docenten, (financiële) professionals en studenten in Nederland.

© 2025 Cryptotakkies Nederland.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief met de laatste crypto-trends,
tips en aanbiedingen

Door je aan te melden ga je akkoord met onze privacyverklaring

Professioneel Crypto-onderwijs voor docenten, (financiële) professionals en studenten in Nederland.

© 2025 Cryptotakkies Nederland.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief met de laatste crypto-trends,
tips en aanbiedingen

Door je aan te melden ga je akkoord met onze privacyverklaring

Professioneel Crypto-onderwijs voor docenten, (financiële) professionals en studenten in Nederland.

© 2025 Cryptotakkies Nederland.