PO

PO

PO

Het geld van de toekomst

Kinderen leren steeds jonger over digitaal geld. Maar vaak zonder uitleg.

Van TikTok tot games: woorden als ‘Bitcoin’ en ‘crypto’ vallen steeds vaker in de klas. Maar snappen kinderen wat geld digitaal maakt? En wat ze ermee kunnen of beter: moeten doen!?

Daar helpen wij bij. In onze workshops leer jij als leerkracht hoe je thema’s als crypto, blockchain en digitaal geld op een veilige, speelse en begrijpelijke manier in je lessen verwerkt. Passend bij hun leeftijd én hun leefwereld.

Je krijgt kant-en-klare werkvormen, voorbeelden en uitleg die écht werkt in de klas. Zo geef je kinderen niet alleen kennis, maar ook het zelfvertrouwen om vragen te stellen, kritisch te denken en bewust met geld om te gaan.

Beschrijving
van de workshops

Beschrijving
van de workshops

Beschrijving
van de workshops

Workshop 1

Workshop 1

Workshop 1

Introductie in crypto en digitaal geld

Voor leerkrachten die denken: “Ik hoor er van alles over, maar hoe leg ik dit aan kinderen uit?”


Steeds vaker krijgen kinderen iets mee over Bitcoin, digitaal geld of crypto en dan komen de vragen. In deze workshop leer je hoe je de basis helder uitlegt, zonder vakjargon. Met voorbeelden die passen bij je klas en tools om gesprekken open en nieuwsgierig te voeren.

Wat is Bitcoin en waarom horen kinderen dat woord steeds vaker?

We leggen kort en krachtig uit wat Bitcoin is, waar het vandaan komt en waarom het onderwerp leeft. Ook bij leerlingen.

Wat is Bitcoin en waarom horen kinderen dat woord steeds vaker?

We leggen kort en krachtig uit wat Bitcoin is, waar het vandaan komt en waarom het onderwerp leeft. Ook bij leerlingen.

Wat is Bitcoin en waarom horen kinderen dat woord steeds vaker?

We leggen kort en krachtig uit wat Bitcoin is, waar het vandaan komt en waarom het onderwerp leeft. Ook bij leerlingen.

Wat is een blockchain en hoe leg je dat simpel uit?

Je krijgt beeldende uitleg en een handige metafoor om deze abstracte technologie achter cryptocurrencies op een speelse manier bespreekbaar te maken.

Wat is een blockchain en hoe leg je dat simpel uit?

Je krijgt beeldende uitleg en een handige metafoor om deze abstracte technologie achter cryptocurrencies op een speelse manier bespreekbaar te maken.

Wat is een blockchain en hoe leg je dat simpel uit?

Je krijgt beeldende uitleg en een handige metafoor om deze abstracte technologie achter cryptocurrencies op een speelse manier bespreekbaar te maken.

Wat is een wallet en wat moeten leerlingen daar überhaupt mee?

Je ontdekt wat een digitale portemonnee is, hoe het werkt en waarom leerlingen hier (al dan niet bewust) mee in aanraking komen.

Wat is een wallet en wat moeten leerlingen daar überhaupt mee?

Je ontdekt wat een digitale portemonnee is, hoe het werkt en waarom leerlingen hier (al dan niet bewust) mee in aanraking komen.

Wat is een wallet en wat moeten leerlingen daar überhaupt mee?

Je ontdekt wat een digitale portemonnee is, hoe het werkt en waarom leerlingen hier (al dan niet bewust) mee in aanraking komen.

Wat zien kinderen online en hoe praat je daar veilig over?

Je leert hoe je het gesprek aangaat over TikToks of video’s over ‘snel rijk worden’, zonder het onderwerp spannend of moeilijk te maken.

Wat zien kinderen online en hoe praat je daar veilig over?

Je leert hoe je het gesprek aangaat over TikToks of video’s over ‘snel rijk worden’, zonder het onderwerp spannend of moeilijk te maken.

Wat zien kinderen online en hoe praat je daar veilig over?

Je leert hoe je het gesprek aangaat over TikToks of video’s over ‘snel rijk worden’, zonder het onderwerp spannend of moeilijk te maken.

Investeren en risico’s: hoe maak je dat leeftijdsgericht bespreekbaar?

We bespreken hoe je het idee van waarde, sparen of risico’s op een speelse en veilige manier kunt koppelen aan je les.

Investeren en risico’s: hoe maak je dat leeftijdsgericht bespreekbaar?

We bespreken hoe je het idee van waarde, sparen of risico’s op een speelse en veilige manier kunt koppelen aan je les.

Investeren en risico’s: hoe maak je dat leeftijdsgericht bespreekbaar?

We bespreken hoe je het idee van waarde, sparen of risico’s op een speelse en veilige manier kunt koppelen aan je les.

Aan het eind van de sessie ga je naar huis met inzicht, voorbeelden en inspiratie om met kinderen in gesprek te gaan. Op een manier die past bij hun leeftijd en jouw klas.

Workshop 2

Workshop 2

Workshop 2

Digitaal geld, online veiligheid en kritisch denken

Voor leerkrachten die zien dat kinderen steeds handiger worden met digitale tools, maar nog weinig snappen van veilig omgaan met digitaal geld.


In deze workshop gaan we dieper in op cryptocurrencies. Je leert hoe je onderwerpen als digitale portemonnees, oplichting, wachtwoorden en kritisch denken op een speelse manier bespreekbaar maakt. Niet met moeilijke termen, maar met praktische voorbeelden die passen bij leerlingen.

Wat is een wallet en hoe leg je dat uit aan kinderen?

We bespreken hoe digitale portemonnees werken en hoe je dat uitlegt aan leerlingen d.m.v. de interactieve visualisatie oefening ‘De digitale kluis’.

Wat is een wallet en hoe leg je dat uit aan kinderen?

We bespreken hoe digitale portemonnees werken en hoe je dat uitlegt aan leerlingen d.m.v. de interactieve visualisatie oefening ‘De digitale kluis’.

Wat is een wallet en hoe leg je dat uit aan kinderen?

We bespreken hoe digitale portemonnees werken en hoe je dat uitlegt aan leerlingen d.m.v. de interactieve visualisatie oefening ‘De digitale kluis’.

Hoe herken je digitale oplichting, misleiding en nepnieuws?

Je leert hoe je kinderen bewust maakt van wat echt is, wat nep is, en waarom sommige dingen te mooi zijn om waar te zijn.

Hoe herken je digitale oplichting, misleiding en nepnieuws?

Je leert hoe je kinderen bewust maakt van wat echt is, wat nep is, en waarom sommige dingen te mooi zijn om waar te zijn.

Hoe herken je digitale oplichting, misleiding en nepnieuws?

Je leert hoe je kinderen bewust maakt van wat echt is, wat nep is, en waarom sommige dingen te mooi zijn om waar te zijn.

Welke risico’s horen bij digitaal geld?

Van wachtwoorden tot virussen, van dataverlies tot betaalfouten. Je ontdekt hoe je deze onderwerpen bespreekbaar maakt zonder angst aan te jagen.

Welke risico’s horen bij digitaal geld?

Van wachtwoorden tot virussen, van dataverlies tot betaalfouten. Je ontdekt hoe je deze onderwerpen bespreekbaar maakt zonder angst aan te jagen.

Welke risico’s horen bij digitaal geld?

Van wachtwoorden tot virussen, van dataverlies tot betaalfouten. Je ontdekt hoe je deze onderwerpen bespreekbaar maakt zonder angst aan te jagen.

Hoe leer je kinderen nadenken over veilig online gedrag?

We koppelen het onderwerp aan mediawijsheid, burgerschap en kritisch denken. Op een manier die aansluit bij de belevingswereld van leerlingen.

Hoe leer je kinderen nadenken over veilig online gedrag?

We koppelen het onderwerp aan mediawijsheid, burgerschap en kritisch denken. Op een manier die aansluit bij de belevingswereld van leerlingen.

Hoe leer je kinderen nadenken over veilig online gedrag?

We koppelen het onderwerp aan mediawijsheid, burgerschap en kritisch denken. Op een manier die aansluit bij de belevingswereld van leerlingen.

Veel leerkrachten geven aan dat ze deze onderwerpen wel belangrijk vinden, maar het lastig vinden om ze zelf goed uit te leggen. In deze workshop krijg je de taal, voorbeelden, spel- en lesvormen om dat met vertrouwen te doen.

Workshop 3

Workshop 3

Workshop 3

De techniek achter cryptocurrencies voor leraren

Voor leraren die denken: “Ik weet dat er meer achter zit, maar hoe werkt het dan precies?”


Blockchain technologie klinkt ingewikkeld en eerlijk gezegd: dat is het soms ook. Sommige leerkrachten voelen aan dat er iets groots verandert, maar weten niet waar te beginnen. In deze workshop maken we de technologie van cryptocurrencies behapbaar en visueel, zodat jij zelf grip krijgt op de techniek achter crypto en digitaal geld en het aan leerlingen kunt uitleggen.

Je hoeft geen voorkennis te hebben. We gebruiken herkenbare voorbeelden, visuele analogieën en interactieve werkvormen, zodat je het zelf ook echt snapt en door kunt geven.

Wat zijn smart contracts en waarom bestaan ze?

Je ontdekt wat een slim contract is, wat je ermee kunt (zoals afspraken maken zonder tussenpersoon), en hoe je dit vertaalt naar situaties die kinderen snappen, zoals ruilen of sparen.

Wat zijn smart contracts en waarom bestaan ze?

Je ontdekt wat een slim contract is, wat je ermee kunt (zoals afspraken maken zonder tussenpersoon), en hoe je dit vertaalt naar situaties die kinderen snappen, zoals ruilen of sparen.

Wat zijn smart contracts en waarom bestaan ze?

Je ontdekt wat een slim contract is, wat je ermee kunt (zoals afspraken maken zonder tussenpersoon), en hoe je dit vertaalt naar situaties die kinderen snappen, zoals ruilen of sparen.

Hoe werken decentrale applicaties en wat maakt ze anders dan gewone apps?

We laten zien hoe apps zonder centrale baas (zoals een bank of techbedrijf) werken, en hoe je deze dApps in je les kunt linken aan eigenaarschap en autonomie.

Hoe werken decentrale applicaties en wat maakt ze anders dan gewone apps?

We laten zien hoe apps zonder centrale baas (zoals een bank of techbedrijf) werken, en hoe je deze dApps in je les kunt linken aan eigenaarschap en autonomie.

Hoe werken decentrale applicaties en wat maakt ze anders dan gewone apps?

We laten zien hoe apps zonder centrale baas (zoals een bank of techbedrijf) werken, en hoe je deze dApps in je les kunt linken aan eigenaarschap en autonomie.

Wat is blockchain-interoperabiliteit en wat kun je ermee in de klas?

Je leert hoe verschillende blockchains met elkaar kunnen praten en hoe je dit uitlegt met een metafoor zoals treinlijnen of klasnetwerken.

Wat is blockchain-interoperabiliteit en wat kun je ermee in de klas?

Je leert hoe verschillende blockchains met elkaar kunnen praten en hoe je dit uitlegt met een metafoor zoals treinlijnen of klasnetwerken.

Wat is blockchain-interoperabiliteit en wat kun je ermee in de klas?

Je leert hoe verschillende blockchains met elkaar kunnen praten en hoe je dit uitlegt met een metafoor zoals treinlijnen of klasnetwerken.

Hoe zit het met veiligheid?

Leerlingen horen steeds vaker termen als 'hacken' of 'versleutelen'. Je leert hoe blockchain zorgt voor veiligheid en transparantie zonder een centrale controle en hoe je dit op een toegankelijke manier bespreekbaar maakt.

Hoe zit het met veiligheid?

Leerlingen horen steeds vaker termen als 'hacken' of 'versleutelen'. Je leert hoe blockchain zorgt voor veiligheid en transparantie zonder een centrale controle en hoe je dit op een toegankelijke manier bespreekbaar maakt.

Hoe zit het met veiligheid?

Leerlingen horen steeds vaker termen als 'hacken' of 'versleutelen'. Je leert hoe blockchain zorgt voor veiligheid en transparantie zonder een centrale controle en hoe je dit op een toegankelijke manier bespreekbaar maakt.

Je speelt ook ons interactieve ‘Nodespel’, waarbij leerlingen zelf een blockchainnetwerk vormen. Zo wordt een lastig concept ineens iets wat je kunt voelen, zien en onthouden.

Workshop 4

Workshop 4

Workshop 4

Het geld van de toekomst in de klas

Voor leerkrachten die denken: “hoe verhoudt dit zich tot mijn vak en hoe neem ik mijn leerlingen daarin mee?”


Contant geld verdwijnt langzaam, en digitaal betalen wordt de norm – ook voor kinderen. Maar hoe leg je uit wat digitaal geld is, zonder te vervallen in lastige termen? In deze sessie verken je hoe je het verhaal van geld op een eenvoudige en herkenbare manier kunt verwerken in je les.

Wat is digitaal geld van de centrale bank (CBDC’s) en waarom praten we daar nu over?

We leggen uit wat digitale euro’s zijn, en wat kinderen ervan merken (bijv. geen contant geld meer op zak). Je leert hoe je hierover kunt praten zonder abstracte uitleg.

Wat is digitaal geld van de centrale bank (CBDC’s) en waarom praten we daar nu over?

We leggen uit wat digitale euro’s zijn, en wat kinderen ervan merken (bijv. geen contant geld meer op zak). Je leert hoe je hierover kunt praten zonder abstracte uitleg.

Wat is digitaal geld van de centrale bank (CBDC’s) en waarom praten we daar nu over?

We leggen uit wat digitale euro’s zijn, en wat kinderen ervan merken (bijv. geen contant geld meer op zak). Je leert hoe je hierover kunt praten zonder abstracte uitleg.

Hoe verandert betalen en wat betekent dat voor kinderen?

Kinderen zien ouders en winkels steeds vaker betalen met hun telefoon. We bespreken hoe dit invloed heeft op hun beeld van geld, waarde en keuzes maken.

Hoe verandert betalen en wat betekent dat voor kinderen?

Kinderen zien ouders en winkels steeds vaker betalen met hun telefoon. We bespreken hoe dit invloed heeft op hun beeld van geld, waarde en keuzes maken.

Hoe verandert betalen en wat betekent dat voor kinderen?

Kinderen zien ouders en winkels steeds vaker betalen met hun telefoon. We bespreken hoe dit invloed heeft op hun beeld van geld, waarde en keuzes maken.

Hoe ontwikkelde geld zich: van schelpen tot programmeerbare code?

We nemen je mee in een simpele verhaallijn van ruilhandel tot digitaal geld. Niet als droge geschiedenisles, maar als verhaal met beelden, voorbeelden en ruimte voor vragen.

Hoe ontwikkelde geld zich: van schelpen tot programmeerbare code?

We nemen je mee in een simpele verhaallijn van ruilhandel tot digitaal geld. Niet als droge geschiedenisles, maar als verhaal met beelden, voorbeelden en ruimte voor vragen.

Hoe ontwikkelde geld zich: van schelpen tot programmeerbare code?

We nemen je mee in een simpele verhaallijn van ruilhandel tot digitaal geld. Niet als droge geschiedenisles, maar als verhaal met beelden, voorbeelden en ruimte voor vragen.

Hoe verwerk je dit in je les, zelfs als je weinig voorbereidingstijd hebt?

Je krijgt werkvormen, spelideeën en lesopzetten die je makkelijk kunt aanpassen aan jouw groep. Denk aan rollenspellen, geldkaarten of een kleine projectweek rond “geld vroeger, nu en straks”.

Hoe verwerk je dit in je les, zelfs als je weinig voorbereidingstijd hebt?

Je krijgt werkvormen, spelideeën en lesopzetten die je makkelijk kunt aanpassen aan jouw groep. Denk aan rollenspellen, geldkaarten of een kleine projectweek rond “geld vroeger, nu en straks”.

Hoe verwerk je dit in je les, zelfs als je weinig voorbereidingstijd hebt?

Je krijgt werkvormen, spelideeën en lesopzetten die je makkelijk kunt aanpassen aan jouw groep. Denk aan rollenspellen, geldkaarten of een kleine projectweek rond “geld vroeger, nu en straks”.

Je gaat naar huis met ideeën die je zo kunt inzetten en met meer vertrouwen in je eigen kennis. Want kinderen leren zelf al over geld, maar jij begeleid hen in hoe ze dat leren.

Praktische informatie

Duur scholing

4 workshops van 2 uur (8 uur totaal), maatwerk mogelijk en aanbevolen voor verschillende docentgroepen

Max. aantal deelnemers

15 personen

Beschikbaar vanaf

1 april 2024

Locatie

Bij jullie op school

Leer- en werkvormen

Theorie, rollenspellen, fysieke spelvormen, interactieve en digitale opdrachten en eventueel deskresearch.

Richtprijs

€4800 excl. btw

Contactpersoon

Wij werken met passie

Cryptotakkies helpt jongeren én hun begeleiders om grip te krijgen op het geld van de toekomst. Ze maken thema’s als crypto, blockchain, digitaal geld en financiële weerbaarheid begrijpelijk en bespreekbaar. Dit doen ze met eigentijdse voorbeelden, creatieve werkvormen en veel ruimte voor reflectie.


We gaven inmiddels les aan meer dan 5000 leerlingen, studenten, leraren en docenten op PO, VO, MBO en HBO scholen in heel Nederland. Daarnaast verzorgen we sinds 2022 een keuzevak op de Hogeschool Rotterdam. Ook werken we samen met de Openbare Bibliotheek Amsterdam en verschillende basisscholen in Gouda, waar we lesgeven over digitaal geld, financiële risico’s en eigenaarschap.


Onze missie? Jongeren helpen om niet alleen gebruikers van geld te zijn, maar ook bewuste denkers en doeners in een steeds digitalere samenleving.


 Meer weten over waarom crypto-educatie nú nodig is in het onderwijs? Lees dan onze blog.

Klaar om te beginnen?

Start met onze gratis cursus of neem vandaag nog contact met ons op voor een

vrijblijvende offerte op maat voor uw organisatie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief met de laatste crypto-trends,
tips en aanbiedingen

Door je aan te melden ga je akkoord met onze privacyverklaring

Professioneel Crypto-onderwijs voor docenten, (financiële) professionals en studenten in Nederland.

© 2025 Cryptotakkies Nederland.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief met de laatste crypto-trends,
tips en aanbiedingen

Door je aan te melden ga je akkoord met onze privacyverklaring

Professioneel Crypto-onderwijs voor docenten, (financiële) professionals en studenten in Nederland.

© 2025 Cryptotakkies Nederland.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze nieuwsbrief met de laatste crypto-trends,
tips en aanbiedingen

Door je aan te melden ga je akkoord met onze privacyverklaring

Professioneel Crypto-onderwijs voor docenten, (financiële) professionals en studenten in Nederland.

© 2025 Cryptotakkies Nederland.