Terugblik op onze Pilot voor Basisscholieren
We hebben een nieuwe mijlpaal bereikt – onze pilot voor basisscholieren is afgerond! ‘Bitcoin en blockchain voor de jongsten onder ons?’ hoor ik u denken? Ja zeker! Dit plan hadden we natuurlijk al veel langer en kwam ook ter sprake tijdens deze aflevering van de Cryptocast.
Maar het is nu eindelijk waarheid geworden. We hebben de groepen 8a en 8b van de Prinses Julianaschool in Gouda kunnen voorzien van lessen over de werking van het internet, de relatie die het heeft met geld, én natuurlijk de ontwikkelingen van bitcoin!
Een goed begin is het halve werk
Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat ik (maar ook wij als team) ontzettend hebben zitten twijfelen voorafgaand aan deze lessen. Er spelen dan gedachten door je hoofd zoals ‘Wat weten ze al? Hoe leuk vinden ze bitcoin en het internet? Hebben ze überhaupt wel zin in iemand die super enthousiast is over bitcoin, blockchain en geld?’.
Nou bij binnenkomst werden alle twijfels meteen bij mij weggenomen toen een van de leerlingen mij het eerste compliment van de dag gaf – niet over de lesstof, maar over mijn kledingstijl!
‘Meneer ik vind uw kledingstijl echt tof!’ zegt de leerling die net de klas binnenkomt, en rustig haar tas op haar tafeltje legt. Hoe kan de dag dan nog mis gaan!
De lessen
Voor de les hebben we een voorbereidende gids samengesteld waarin we uitleggen wat de leerlingen aan het einde van de pilot zouden begrijpen en meenemen. Het doel was om de leerlingen een ruimer perspectief te bieden op zowel de aard van ons geld als de invloed van het internet daarop. We kozen voor een aanpak waarbij we eerst het eindpunt belichtten: we begonnen met een introductie tot Bitcoin en gedecentraliseerde systemen, om daarna een stap terug te nemen naar de geschiedenis van geld.
Zie hier onderstaand de agenda van een van de lessen:
- Bitcoin
- Wat is bitcoin?
- Waarom bestaat bitcoin en wat is zijn functie?
- De geschiedenis van Geld
-
- Oud geld
- De functies van geld
- Geldsoorten
- De ontwikkelingen van geld
- Fiduciair geld
We startte de les met het peilen van de bitcoin kennis onder de leerlingen. Wat ons onmiddellijk opviel, was dat geen EEN leerling in beide klassen onbekend was met bitcoin of cryptocurrencies. Maar waar bitcoin voor ontwikkeld was, en hoe het werkte, konden de leerlingen (gelukkig) nog niet uitleggen. Daarom was het onze taak om hun bestaande begrip van Bitcoin uit te breiden.
Dit hebben we onder andere gedaan door het ‘Node Spel’ te introduceren. Hierbij hebben we de leerlingen handmatig transacties laten volgen, zodat ze konden ervaren hoe indrukwekkend het is dat computers alle transacties kunnen bijhouden en valideren. Ook lieten we hen ervaren hoe handig het is dat er zoveel computers deze informatie bijhouden, zodat als er één uitvalt, de rest nog steeds verder kan gaan. We illustreerden dit door papiertjes van sommige leerlingen af te nemen terwijl ze nog een transactie aan het verwerken waren. Mocht je meer uitleg willen over de werking van het ‘Node Spel’, neem dan contact met ons op.
Waarom weten ze zo veel?
Wat voor ons verrassend was, was hoe goed geïnformeerd deze jonge leerlingen al waren over geld, de oorsprong ervan en de mogelijke toekomst.
Twee opmerkelijke uitspraken van de leerlingen waren:
“Geld is eigenlijk ook gewoon een uitvinding die we zelf hebben gemaakt, nietwaar? Het is in feite gewoon een stukje papier waaraan we waarde toekennen.”
“Bitcoin is eigenlijk een vorm van modern geld.”
Deze opmerkingen toonden voor mij een niveau van begrip aan dat verder gaat dan je op basis van hun leeftijd zou verwachten, en benadrukken het belang van het onderwijzen van deze concepten aan deze leeftijdsgroep!
Hoe verder?
Hoewel niet elke leerling een specifieke interesse heeft in geld, technologie of beide, was er toch een grote interesse in meer informatie. Dit bevestigt het belang van ons project en motiveert ons om verder te werken aan de ontwikkeling van ons lesprogramma.
In de nabije toekomst zijn we van plan om verder onderzoek te doen naar de behoefte van leerlingen, leraren en leraressen als het gaat om lessen over Bitcoin en geld.
En lees ook even deze leuke review van juf Arianne!
‘De lessen van Raoul Esseboom werden erg gewaardeerd door onze leerlingen van de groepen 8. In begrijpelijke taal werd verteld over de geschiedenis van geld en werd uitleg gegeven over cryptocurrencies, blockchains en bitcoins. De lessen waren interactief en de kinderen dus zeer betrokken!’
Mocht je dit lezen en denken ‘Hey dat vind ik interessant!’ neem dan contact met ons op, want volgend schooljaar gaan wij hier mee verder!